Rozhovor s posledním českým katem! Před popravou rvačka, po ní panák rumu...
PRAHA – Skoro dva metry vysoký, silný, trochu nahrbený muž s bradavicí pod nosem měl hned na začátku našeho rozhovoru podmínku: „Odpovím na vaše otázky, ale nesmíte mě jmenovat, ani fotografovat. Ano, byl jsem poslední kat v pankrácké věznici a anonymitu mi zaručuje zákon.“ Odpovědět odmítl i na otázky, jak dlouho tohle »řemeslo« dělal a kolik zločinců celkem popravil…
Co jste v pankrácké věznici dělal, když jste zrovna nevěšel lumpy?
„Bachaře. Sloužil jsem jako ostatní kolegové – příslušníci Sboru nápravné výchovy.“
Byl jste mezi svými kolegy dozorci oblíbený?
„Asi ne. Ale vzhledem k tomu, co jsem vykonával, to zřejmě ani jinak být nemohlo.“
Jak probíhaly popravy?
„K popravě jsem chodil já, moji dva pomocníci, náčelník pankrácké věznice, soudce, který odsoudil vězně k trestu smrti, a vězeňský lékař. Před rozedněním měl velitel směny za úkol připravit na oddělení III.A. odsouzeného k trestu smrti.“
A ta příprava obnášela co?
„Vyzvali ho, aby vstal, spoutali »na medvěda« (pouta na nohou a ruce připoutané k pasu – pozn. aut.) a pak ho vedli tunely a šachtami na místo popravy. Lékař musel konstatovat, že je výkonu trestu schopen. Na místě jsme ho pak převzali já a moji dva pomocníci a vykonali rozsudek.“
Plnili jste odsouzencům jejich poslední přání?
„Ne, žádné přání se neplnilo. To se píše jen v detektivkách. Podmínkou bylo, že zdravotní stav vězně musel být uspokojivý. Nesměl mít chřipku, angínu a podobně. V popravčí cele jsme mu pouta sundali a přitom vždycky došlo ke rvačce. Pamatuju si, že Hepnarová (v roce 1973 v Praze se v náklaďáku úmyslně vřítila na přeplněnou tramvajovou zastávku a zabila 8 lidí – pozn. aut.) při potyčce zlomila jednomu z členů eskorty malíček a při popravě se bránila tak, že mi prokousla prst… U šibenice se zbaběle zhroutila, zatímco u soudu, před lidmi, prohlásila, že to, co udělala, by udělala znova.“
Popravoval jste i Ladislava Hojera, který v letech 1978 až 1981 znásilnil a pak brutálně zavraždil pět mladých žen. Jak se choval, když ho vedli na popravu?
„Člověk by do něj neřekl, že je to mnohonásobný vrah. Slabounký, vyhublý, bledý, klepal se jak ratlík. Dvakrát byla jeho poprava kvůli nemoci odložena.“
Kdy se na Pankráci popravovalo?
„Za rozbřesku. Poprava měla rychlý průběh. Všechno trvalo jen asi čtvrt hodiny, včetně té chvíle, kdy jsem s pomocníky odešel na panáka rumu. Kolem deváté ráno velitel směny pak pustil do věznice pohřební auto a »havrani« tělo odvezli do krematoria.“
Váš slavný historický předchůdce kat Jan Mydlář podle svých pamětí na popravách hodně zbohatl. Co vy?
„Kolik jsem za popravu dostával? Asi 1400 Kč za výkon. Odměnu dostávali i moji pomocníci.“
Zdeněk Vocásek, mírovský doživotní vězeň za dvojnásobnou brutální vraždu kladivem, teď žádá o podmíněné propuštění na svobodu. Měl štěstí, díky zrušení trestu smrti v roce 1990 jen o vlásek unikl setkání s vámi a pankráckou šibenicí. Teď v televizi říkal, že 20 let vězení z něj udělalo úplně jiného člověka…
„Víte, co je zajímavé? Vrahům a násilníkům se dává i v televizi velké slovo. Ale málokdo se obrátí na oběť – pokud útok přežila – nebo osobu blízkou oběti, aby i oni mohli promluvit o svých pocitech, které měli, když oběť zemřela nebo z ní je nadosmrti mrzák na těle i na duši. Dělají exkurze do kriminálu za vězněm, který má na svědomí jeden nebo víc lidských životů, ale nikdo se neobrátí na ty postižené.“
Možná máte pravdu, ale co s tím?
„Pamatujete si slova Václava Havla? Že i vrah musí dostat od společnosti šanci, a proto se trest smrti ruší? Chtěl bych se ho zeptat: Proč tedy i vrah nedal šanci své oběti a neřekl: »Milý člověče, když mi utečeš na tuto vzdálenost a já tě nedostihnu, máš šanci přežít!« Jenže tohle se nikdy nestalo!“
Dostal někdy někdo z odsouzených v poslední chvíli milost?
„Ne, nedostal.“
Trest smrti u nás
■ V poválečných letech se používaly různé způsoby popravy, od roku 1949 byl způsob popravy omezen jen na oběšení (při výjimečném stavu zastřelení). Trest smrti nemohl být uložen těhotné ženě a člověku, kterému v době spáchání zločinu nebylo 18 let.
■ Za dobu trvání Československa (bez období německé okupace) bylo k trestu smrti odsouzeno 1217 lidí (z to ho 61 % za kolaboraci, 21 % za politické trestné činy a 18 % za kriminální trestné činy).
■ Poslední poprava na území Česka byla vykonána 2. února 1989. V roce 1990 byl trest smrti zákonem zrušen.
■ Nejtěžší zločinci jsou dnes odsouzeni jen na doživotí a mohou po určité době požádat dokonce o propuštění na svobodu! Doživotní vězni nás také přijdou na neuvěřitelné peníze – denní náklad na každého vězně v Česku je průměrně 800 Kč, u doživotních vězňů je to ale kolem 1500 Kč! Měsíčně nás tak pobyt jednoho doživotního vězně vyjde na 45 000 korun!
■ V Česku je nyní celkem 32 osob odsouzených na doživotí. Mezi nimi i tři ženy.
Autor: JANA HAVLICOVÁ
Foto Aha! – Petr Novotný, ČTK a archiv
28.7.2007
Komentáře
Přehled komentářů
Aha, ty jsi u toho zřejmě asi byl že to víš tak jistě.
Že to dával k dobru nějaký bachař někde u piva aby byl zajímavý, ještě neznamená že je to pravda.
Podle dokumentu se nic nestalo, tak proč tedy existuje druhá verze?
Re: Re: Re: Hepnarova
Michal, 7. 4. 2014 19:05Jakého dokumentu pořád? Jestli je něco napsáno, taky to neznamená, že to tak bylo - papír snese všechno.=O)
Trest smrti patří do středověku
Petr, 10. 1. 2011 0:11Trest smrti patří do středověku,je to až zaražejicí kolik se toho ve světě děje i dnes a bude dít...bez ohledu co si o tom myslíme..je to prymityvní spusob pomsty-nevratné pomsty..která nedává šanci na nápravu.Zabytí by se jako spusob at už jako "spravedliví" nebo nespravedliví mělo zavrhnout..společnost se má právo bránit,izolováním,odejmutím veškerých práv-vyhoštěním..tak to dělali staří slovani,vyhoštění z kmene-rovnalo se smrt...ale né cizí rukou.
Re: Trest smrti patří do středověku
XXXL, 2. 4. 2011 14:29Petře, už nás raději neoblažujte svým pravopisem, který by měl být také spravedlivě potrestán.
SOUHLASÍM S TÍM,
viktor99, 16. 8. 2007 18:23že vrah nedává oběti žádnou šanci a sám ji požaduje. V tomto je opravdu listina práv a svobod zvrhlá. Za zvlášť brutální vražedné činy, spáchané při plném vědomí, vraždy na dětech, bezmocných lidech (staří, postižení) a především pak za nájemné vraždy by měl být udělen trest smrti. Tady by asi opravdu platilo fučíkovské "lidé bděte", protože takových bestií se na svobodě pohybuje docela dost.
idiot jsi ty Dave
spravedlivý, 19. 4. 2010 22:41... musíš pochopit,že trest smrti se uděloval za několiknásobné vraždy.Viděl jsi,jakým způsobem třeba popravoval své oběti Roubal? A tihle nevinní nebyli pod sedativy,trpěli až do svého hořkého konce.Pokud už cítíš nezvladatelnou touhu se k něčemu vyjádřit,zamysli se nejdřív prosím ... (teda,pokud máš čím)
Re: idiot jsi ty Dave
dave, 3. 8. 2011 9:25
Pro spravedlivý
Inteligence není to, co by Ti bylo dáno. Takže ani nepotřebuji komentovat ten Tvůj blábol.
Označení idiot je pro Tebe málo. Nejsi náhodou bradavičníkův příbuzný?
nase spolecnost neveri soudcum???!!!!!!
jamal, 3. 4. 2010 18:07
proto to zrusil?? havel?? ja osobne jsem pro znovu zavedeni!!!!!!!! oko za oko zub za zub.vrazdil jsi brutalne?? budes zavrazden naprosto stejne se stejnou brutalitou!!!!!!!!!!!!!!!!
jake to asi je kdyz ti nekdo znasilni a zavrazdi 15ti letou dceru???????????????????????? zasranej vrahomile vlastne mu das sanci ze?? to se ti to keca co kdys ti nikoho nezabili hnupe
Re: nase spolecnost neveri soudcum???!!!!!!
XXXL, 2. 4. 2011 15:02Ty nebudeš jamal, ale Dežo. Umíš něco víc, než vykřičníky a otazníky a shluk vztekliny bez interpunkce?
Ještě k tomu jak to popisuje ten kat
Petr, 10. 1. 2011 0:32Jak to popisuje ten kat,tak mě to příjde jako čistá řezničina i z tím zakončením z rumem...tohle je přístup řezníka,kterej je spokojenej že prase lehlo bez problému a ted je to dobrý zapít...Jako malej sem byl u pár zabíjaček-vydím v tom rovnítko...akorát že na porážku nejde prase ale člověk..Je až neuvěřitelný,jak sou ti v "uvozovkách" slušní a bohabojní lidi,často vynalézaví ve spusobu zabíjení...a jak si to podle mě...často opravdu vychutnávají...Ale pozor-samozřejmě je to jako spravedlnost-to se musí podtrhnout,jinak by to nedělali..
Re: Ještě k tomu jak to popisuje ten kat
XXXL, 2. 4. 2011 14:21Když to tak vydíš... A co je na tom špatného? Nemělo by je to ještě bavit?
kat
Klára, 10. 4. 2010 18:33
Proč tomu chlapovi nadáváte ? Kdekdo z vás tady volá po trestu smrti, ale kdo myslíte, že ho bude vykonávat ? Ministr spravedlnosti ?
Kati byli vždycky neoblíbení, co svět světem stojí, a přitom si to vůbec nezaslouží. Řemeslo se většinou dědilo z otce na syna a když si představím, čím se ti lidé celý život zabývali, tak jenom zírám v němém úžasu. Neumím si představit, jak to zvládali psychicky.
Všichni na katy nadávali, ale když se konala veřejná poprava, tak bylo narváno. A nedělám si iluze, že by to dneska bylo jinak.
Doporučená literatura: Pavel Kohout, Katyně
Nájemní vrazi - to je OK?!
Cofe, 14. 3. 2008 10:41A co dnes dělá USA?! To nejsou nájemní vrazi při plném vědomí a se souhlasem i našich politiků...?
Kat ? Predevsim IDIOT !
Tomas V., 16. 11. 2007 5:56vzadnem pripade se nechci zastavat ci obhajovat vrahy, chladnokrevne vrahy cili naprosto stejne lidi jako je tento IDIOT , magor jako on patri sam na sibenici !
dotaz
Ivana, 14. 11. 2007 17:02měla bych velků prosbu na autory těchto stránek, neporadili byste mně jak se dostat k adresám vrahů..... potřebovala bych kontaktovat někoho kvůli seminárce, moc moc prosím, mohli byste mně napsat na mail Ivcik.S@centrum.cz, děkuju
Příde mi nespravedlivé
Petra, 29. 9. 2007 19:40Jeden vrah zabije jednoho člověka(lituje toho) a je odsouzen na doživotí a druhý 30 lidí (nelituje toho)a má stejný trest.Neuvěřitelné!!!
Re: Re: Hepnarova
Martin, 8. 12. 2013 22:24