Pobyt ve vězení očima našeho dopisovatele
Pobyt ve vězení očima našeho dopisovatele
Podmíněného propuštění jsem dosáhl svým postojem
k výkonu trestu a předcházejícím, zcela bezúhonným životem. Mé
začátky na Mírově byly sice krušné, ale ve srovnání s vazbou to byla
idylka. Pobyt ve vazbě je to nejhorší, co mne v životě potkalo. Na Mírově
to ovšem ve skutečnosti také nebyla procházka růžovou zahradou, protože jsem
začínal v režimu zvýšené ostrahy, a na cele o rozměrech asi 10x10 m nás
bydlelo 26 narušených odsouzených, všech věkových kategorií. Přemístění
z vazby do výkonu trestu je přes veškerou hrůzu veliká úleva.
Zaměstnanost
je minimálně 60-ti procentní, což je asi dostačující, protože zhruba třetina
vězňů o práci nejeví zájem. Celý systém zaměstnanosti je propracovaný.
Objektivně však musím podotknout, že pracující ve srovnání
s nepracujícími, nejsou znatelně zvýhodněni. Kdo nepracuje, nemusí platit
náklady výkonu trestu a může se věnovat bez výrazného omezení svým zájmům.
Samozřejmě je znevýhodněn ekonomicky, protože nemá kapesné. Významné pozitivum
je však to, že výkon trestu pracujícímu většinou rychleji ubíhá a je ve výhodě
v případě žádosti o podmíněné propuštění. Já jsem zvyklý celý život
pracovat, tak jsem se o práci zajímal od samého začátku, ale zaměstnán jsem byl
až po půl roce.
Původně
jsem pracoval na pracovišti Moravských železáren, což byla v té době ta
nejmizernější práce vůbec. Pak jsem se dostal na Siemens – navíjení
elektromotorů, což byl veliký pokrok. Později jsem pracoval jako elektrikář ve
výrobě (elektroúdržba pracovišť), a poslední 3 roky jsem působil ve funkci
ústavního elektrikáře, což je elitní pozice. To je už odsouzený vnímán zcela
odlišně, a také je tak k němu přistupováno ze strany vedení věznice. Jsou
však na něho kladeny mnohem větší nároky. Na Mírově doslova platí: jak si kdo
ustele, tak si lehne.
Úloha
vězeňských psychologů je nezastupitelná, ale je většinou bohužel naplňována
pouze formálně. Vězni zajímají opravdu jen málokoho. S opravdovým zájmem a
ochotou pomoci jsem se setkal pouze ve vazební věznici v Ostravě.
Na
Mírově se činnost vězeňské psycholožky zpočátku pokoušela svědomitě plnit
velice schopná a kvalifikovaná dáma. Po nějakém čase ji to však přestalo bavit
a zařadila se mezi ty formálně pracující, bez jakékoliv osobní iniciativy. Je
mi jasné, že je mnohem pohodlnější plnit jen příkazy shora, a na všechno
ostatní se vykašlat. Ale výkon trestu odnětí svobody je minimálně z 90 % o
psychologii. Výsledkem všeho pak ve skutečnosti je, že psychologové organizují
často nesmyslné aktivity pro zábavu recidivistů, aby byl od nich pokoj, a
hlavně proto, aby měli psychologové bodík za svou činnost. Skutečné problémy
odsouzených pak ve skutečnosti nechce řešit téměř nikdo.
Mnohem
větší pochopení a zájem pak prokazují někteří vychovatelé, jejichž činnost má
samozřejmě jiná specifika. Kdyby výkon trestu měl mít opravdu jiný smysl než
pouhá represe, musely by být sestavovány individuální efektivní programy
zacházení s odsouzenými. Celý průběh výkonu trestu by pak musel být
zejména věcí psychologů, jako je tomu v jiných vyspělých zemích. Celý náš
vězeňský systém je zcela kontraproduktivní – výkon trestu je pro grázly a
recidivisty brnkačka, a pro tu slušnější část odsouzených je to docela utrpení.
Úloha vězeňského psychologa je tedy v našich podmínkách taková, jakou si
určí on sám. Formální postoj je samozřejmě nesrovnatelně pohodlnější a navíc
stejně placený, jako postoj aktivní. Jenže podle mého názoru je povolání
psychologa posláním stejnou měrou, jako práce lékaře. Lékař, který neléčí je
asi k ničemu. Psycholog, který psychologii fakticky nevykonává, je asi
k ničemu taktéž.
Jak
je to s psychology na Mírově ?
Paní
psycholožka zahájila skvělý psychoterapeutický projekt pod názvem „Relaxační
cvičení pro odsouzené“. Bylo to promyšlené opravdu detailně, a téměř každý
odsouzený, který se projektu zúčastnil, byl opravdu nadšen. Poslouchali jsme
relaxační hudbu, vedli tématické diskuze, kreslili své pocity, sledovali jsme
velice zajímavé videoprodukce, atd.
Prostě
jsme dokázali zapomenout na basu a všechny trable a strasti. Jenže postupně
začaly naše „seance“ z neznámých důvodů neohlášeně odpadat, což pro nás
nadšence znamenalo skutečné trauma. Nakonec se naše oblíbená aktivita utlumila
úplně. Chápu, že příprava na takovou cílenou aktivitu zabrala dost času, ale
výsledný efekt byl opravdu vynikající.
Místo
zmíněného relaxačního cvičení pak naše paní psycholožka zavedla tzv.
„muzikoterapii“. Ve skutečnosti to byla ulejvárna pro recidivisty, převážně a
později výlučně romského původu. S muzikoterapií to, kromě názvu, nemělo
vůbec nic společného ! Prostě se tam sešla horda cikánů, kteří produkovali své
neposlouchatelné „hudební produkty“. Šílela z toho tenkrát téměř celá
věznice, a paní doktorka si tím vysloužila všeobecné opovržení. Bylo to pro ni
samozřejmě nesrovnatelně pohodlnější než příprava náročné terapeutické
aktivity. Tady nemusela dělat vůbec nic, jen si zacpat uši a vydržet tak 1,5
hodiny týdně. Vzhledem k tomu, že produkce měla neustále klesající tendenci
a stala se prostě nesnesitelnou, byla díky bohu takticky utlumena.
Jinak
se pod záštitou psychologů občas konalo nějaké video. Obvykle to však taky
neplánovaně odpadlo. Z původní sestavy nadšenců jsme zbyli dva neodbytní a
neústupní muklové, kteří naši paní psycholožku přiměli k zavedení jakéhosi
spontánního diskusně – terapeutického kroužku, na který se nemusela nijak
připravovat. Tématickou náplň jsme si vytvořili sami. Také tato aktivita byla
skvělá, a pro všechny zúčastněné přínosná. Avšak stejně jako ta předchozí
neměla dlouhého trvání.
Jinak
naši psychologové věnovali celou svou pozornost výstupnímu oddělení, které však
o to nejevilo ani pramalý zájem. Bylo to však tím pohodlnější, žádná snaha,
žádné úsilí, ale výrazně pozitivní vnímání ze strany vedení věznice. Naše
výstupní oddělení bylo totiž chloubou Mírova. A tak se naši psychologové
zařadili mezi, ve skutečnosti neužitečné, ale zdánlivě prospěšné zaměstnance
Vězeňské služby.
Komentáře
Přehled komentářů
No tak bývalý odsouzenci a muklové tady mají diskuze jo? Vy jste hlavně měli kdysi dávno dělat vše proto abyste tam nemuseli být hajzlové jedni,chce se mi z vás blít...
Re: No to je vrchol...
verča, 23. 9. 2012 9:44sorry frajere,ale spousta lidí už od mala,nemá tak růžovej život,jako asi ty,víš jsou lidi,který prostě příjdou o rodiče,každej se na ně vysere a pak končí na ulici,a nezlob se na mě,ale nic jinýho,než se buď hrabat v kontejneru,nebo ukrást 2km měděnýho drátu,aby nezdechli hlady,jim prostě nezbyde.ale jsem zastánce toho,že kdo nezažil,nechápe,a v životě nepochopí.soudit umí kažfej,když si prdelí dřepí na firmě nebo na čem,ale zkončit takhle může každej.asi by přišla otázka,proč jsou v recidivě?jasně,odpovím,protože když si ty 2km kabelu odsedí,a oni je pustí,většinou je to zase,hurá,na ulici,a je to to samé,že?tak kde je chyba?asi už v tom počátku,no,ale to je jedno.BÍDU NA VŠECHNY TY,CO JSOU JEN CHYTRÝ,HOVNO ZAŽILI,A JEN SOUDÍ,PŘITOM VĚDÍ HOVNO O ČEM,KDYŽ JIM RODIČE PŘIPRAVILI SUPER BUDOUCNOST NEBO MĚLI ASPOŇ MOŽNOST VOLBY.doba je zlá,a bude hůř,až s začnou lidi mezi sebou střílet,třeba.......
Re: Re: No to je vrchol...
Martin, 18. 10. 2012 15:26
Dobrý den,
Jenom rychle, tady se může mnoho lidí desítky let dopouštět nepoctivostí a ty se vždy někde projevují. Pak je mnohem "lehčí" pro nezkušenou osobu se do takové "připravené" pasti chytit a je to při tom vina mnoha osob z minulosti i současnosti za níž pak platí jeden člověk.
Já sem věřící, tak je mi útěchou, že tyhle a podobný hrůzy jednou vyjdou najevo.
Nashledanou.
Re: Re: No to je vrchol...
Severka, 1. 4. 2014 13:30Ahoj Verco, mozna jsem mela stesti v nestesti, ale taky se se mnou zivot nemazlil. Rodice mi umreli pri autonehode, kdyz do nich vlitl spici kamionak, pribuzni nejsou zadni, takze me soupli do ustavu. Nikdy jsem nemela ani korunu navic a lidi po mne spis plivali, nez aby me nekdo podporil. Clovek musi byt trpelivy a udusat ten vztek a zavist, ktery ma vuci vsem ostatnim. Bohuzel je spolecnost nastavena tak, ze vsude vladne strach z kradezi, prepadeni a vrazd. Nesmis se nechat zatlacit a stat se takovou, jakou oni ocekavaji. Vystudovala jsem VS, privydelavala si bokem a ted mam krasny vztah, snazim se podnikat a uzivam si nadherneho zivota. Nemuzu rict, ze jsem mela detstvi, na ktere rada vzpominam, ale rozhodne to byla doba, ktera me hodne naucila a ted si dokazu uzit kazdeho hezkeho okamziku zivota, kazde drobnosti, kterou bezny konzumni clovek uz ani neoceni, ze ji ma. Ze ma svobodu.
Re: Re: No to je vrchol...
Petr, 4. 5. 2014 14:09Milá Věrčo, jestliže je někdo jednoduchej a nemá s onou problematikou zkušenost, pak to takto dopadá... Přál bych tomu chytrákovi aspoň rok natvrdo - klidně "jen" v dozoru. On už by se tam z těch iluzí vyléčil! :))
Re: No to je vrchol...
Anonym, 12. 3. 2015 23:25Kamaráde kamaráde. Měl by sis dávat pozor na pusu. Uvědom si, že jsou i odsouzený, který se tam dostali za maličkost a nebo jen neznalostí zákona, Dneska stačí blbost. Takže si dávej bacha na pusu. Přes pc má každý ramena
Re: No to je vrchol...
mara, 29. 10. 2015 20:05Ty jsi asi nejlepsi na svete ze? Uvedom si ty pane bez viny co kdyz se ti prihodi pitoma autohavarie tvoji vinou a budou treba mrtvi co myslis kam se dostanes kdyz nebude tve jmeno znit janousek simunek atd tak pak si uvedomis to co hlasas a bud potom rad aby zadny z muklu anebo nekdo kdo tvuj blind cetll se nedozvedel ze toto jsi psal ty to by jsi pak taky mohl opustit vezeni v sukni a takovmu jako ty bych to pral. A pokud maz jinej nazor odepis navrhni kdy a kde hrdino!!!
Re: No to je vrchol...
Jane, 9. 12. 2015 12:27No, mě je na blití spíš z vás. Jak můžete takhle odsoudit všechny ve výkonu trestu, když o tom vůbec nic nevíte. Můžete se totiž dostat do stejné situace jako oni a přitom vést naprosto spořádaný život..
Re: No to je vrchol...
Joker, 4. 8. 2016 19:17Jako byvaly odsouzeny a mukl, jak rikas Ti tu verejne rikam, ze jsi ŠAŠEK.
Presne !
Dan, 20. 9. 2012 4:48podle mého by měli všichni odsouzení za úmyslnou násilnou trestnou činnost ( vrazi, devianti, násliníci ) makat 12 hodin v kamenolomu jako drtiči kamene . Ostatní by mohli mít nějakou lehčí práci ....Mluvíme-li tady o ekonomické stránce, tak by každá z věznic měla býti samostatným ekonomickým subjektem s plně ziskovou fiskální politikou. Není jediný důvod, proč mám já, člověk který se ničeho nedopustil, přispívat ze svých daní na hajzla, co ukradne 2 km měděného drátu, nebo na někoho, kdo se dopustí krádeže vloupáním nebo loupežným přepadením. Nechal bych je makat tak, aby svou prací zaplatili za svůj pobyt v cele.
Re: Presne !
Petr, 4. 5. 2014 14:04Milý Dane, z tvých příspěvků je jasně patrné, že o policii, justici, krimu a muklech víš snad jen to, že existují. Nechal sis vymýt mozek těmi debilními předsudky, co se o tomto šíří a začlenil se tak do tupoučkého stáda...Vlastní zkušenost s tímto "rekreačním centrem" nemáš žádnou. Nejsem zlomyslný, ale když tu vidím, jaká zášť a podjatost přímo vyzařuje z toho, co tu píšeš, tak bych ti nějakou tu kriminální zkušenost docelička přál... Myslíš si, že tě to nemůže potrefit, protože seš ortodoxní poctivec? Hahaha!!! Stačí, když budeš někomu nepohodlnej a vyfásneš osm let natvrdo. Takovej docela schopnej a solidní hoch podnikal. A jelikož na to fakt měl a k tomu mu přálo i nezbytný štěstíčko, docela dobře prosperoval. Prosperoval, na rozdíl od konkurence. A tak se ho ta konkurence rozhodla zničit. Jak? Docela prostičkým způsobem. Poslala k němu na diskotéce holku, čtrnáctiletou kurvu, s jasnými úkoly. Prostě toho hocha měla sbalit, tvrdit mu, že jí je devatenáct, pobavit se s ním, pak si s ním zasouložit a přitom mu nenápadně dát do kapsy přetrženej zlatej řetízek... Vše se jí povedlo nadmíru dobře. Takže když ono "rande" skončilo, ona kurvička se trošku podrápala, roztrhala si hadry, vyválela se v parku po zemi... A pak stopla nejbližší hlídkaře, kterejm toho kluka práskla za znásilnění a loupež. Toho kluka chytli na nejbližší zastávce, odtáhli na fízlárnu, zmlátili, sepsali protokol, dali na CPZ, obvinili ze tří paragrafů, dali na vazbu a po odsouzení soudkyní na osm let jel na lágr. Co tam zažil, bych přál jen svému úhlavnímu nepříteli... Jinak ono se nic neděje bez příčiny - když někdo něco ukradne, tak to nemusí dělat jen proto, že by to byl lempl a flink, kterej je pro každou špatnost. Třeba nemůže delší dobu přes veškerou snahu sehnat flek, nebo musí makat za almužnu, které ti od koryt tak eufemisticky až posměšně říkají "minimální plat." Mimochodem - to není zlodějna, když ti firma, pro kterou vytváříš hodnoty za milióny, dává místo spravedlivé odměny (na kterou máš dle Listiny základních práv a svobod nárok)jen pár šupů na udržení se v použitelném stavu?? Jistě - to není zlodějna. To je jen "firemní politika," že? :)) Nemluvě o tom, že při cestě po ulici kdykoliv a kdekoliv můžeš být napaden psychopatem. Když se budeš účině bránit, nemusí ti to vyšetřovák ani soudce uznat jako nutnou obranu, takže tě kliďánko vodpálí za ublížení na zdraví a výtržnictví. Vyfásneš rok v dozoru... Kolik už bylo takových případů!! Nemluvě o dalším, co zde už bylo jinými zmíněno. Takže hochu - napřed se s problematikou, ke které se chceš vyjádřit pořádně seznam a pak suď!
Re: Re: Presne !
M.Le, 17. 1. 2015 23:57
Doslova přesné. . . lidi si neuvědomují, že vše je možné...! A dostat se tam může opravdu každý!
Tady je řeč o čase, o kterém se nedá povídat s někým "normálním" ... tam za mřížemi člověk poznává základ mezilidských vztahů. . .
posta
H, 7. 10. 2014 7:30Měla bych dotaz ohledně pošty. Jak často Vam pošta chodila? Psala jsem partnerovi, posílala i balík a ještě mu nepřišel ani jeden dopis. Je to uz zhruba týden. Balík stále leží na poště a čeká na vyzvednutí. Děkuji
Dotaz
Johny, 6. 11. 2013 11:37Dobrý den všem, chtěl bych se zde informovat jak přežít začátek vykonu trestu...či když budu mit práci a sekat latinu, je možné v polovině trestu žádat o odpuštění??
Re: Dotaz
TomášFuk, 27. 11. 2013 20:45Krásné předsevzetí Johny, o práci je rvačka téměř v každém lágru. Když zaplatíš, máš ji. Sekat latinu je druhé a základní předsevzetí. Je to bohužel jen na tobě kámo. Když ustojíš cílené a opakované pokusy kolegů muklů o záznam do tvojí karty, pak ano. Budou ti závidět dřívější pokus o P.P. a když ne závidět, je to pak už jen o zábavě. Říkám, je to o tvojí povaze, nikoli o předsevzetí. Ale vykročils dobře.
souhlas
Dan, 20. 9. 2012 4:47
No tak bývalý odsouzenci a muklové tady mají diskuze jo? Vy jste hlavně měli kdysi dávno dělat vše proto abyste tam nemuseli být hajzlové jedni,chce se mi z vás blít...
Souhlas.
Re: souhlas
mukl, 2. 11. 2013 19:40Ty přeuzálej iteligente moc rád bych tě potkal osobně a vysvětlil bych ti že ne každej se rodí se zlatou žlickou v pr. a s někým se život nemazlý.Ale,tvý hlášky to může napsat jen rozmazlenej ksindl.Zažil sem třeba chlapa 65 přišel o nohu a pak o práci a šup do báně za podvod protože nestihl splnit zakázku na bilbordy.Nebo kluk vezl maminku do nemocnice jo bez papírů,ale neboural jen prolítl město 80km a šup do báně páč tou 80km rychlostí přilítl i k nemocnici a dostal rok za veřejný ohrožení,co naplat že rychlá by knim nedojela včas a maminka by umřela.Do krimu se může dostat každej a stačí malej kopanec.Tak si dej pozor at nezakopneš a do někoho nevrazíš protože když tomu člověku vypadne z ruky mobil je to loupežný přepadení a mukl muže být i z tebe
Horní Slavkov
Míša, 12. 8. 2013 9:45
Ahoj,ráda bych si popovídala s někým,kdo byl ve vězení.... chtěla bych nějaké informace,ale třeba i rady,jak to všechno nějak "bezbolestně" přežít. Pokud má navíc někdo zkušenosti s Horním Slavkovem,tak tím líp :-)
Děkuji moc, můj mail je: midite@centrum.cz
No to je vrchol...
Si děláte prdel ne?, 31. 8. 2012 17:17